Érkezés Panamavárosba valamelyik nemzetközi légitársasággal.
Akik a Guna Yala előprogramot választották ezen a napon
érkeznek vissza Panamavárosba. A várost 1519. augusztus 15-én
alapította Pedro Arias de Ávila. A város a Peruba (-ból)
irányuló kereskedelem egy tranzitállomása lett. 1671-ben Henry
Morgan 1400 emberrel megtámadta és kifosztotta a várost, mely
ezután egy tűzvészben teljesen elpusztult. A várost 1673-ban
építették újjá az eredeti várostól 5 mérföldre délnyugatra. A
19. század közepén vasutat építettek Panamában, mely
fellendítette a gazdaságot. A második világháború idején az
amerikai hadsereg korlátozásokat vezetett be a
Csatorna-övezetben, ami összetűzéseket eredményezett a helyi
lakosok és az amerikaiak között. 1989-ben a város az Egyesült
Államok által Panama ellen indított hadművelet központja volt.
Szállás Panamaváros.
2. NAP: ÓVÁROS,
TENGERPART, PANAMA CSATORNA
|
Reggel
busszal a Panama csatornához indulunk, ahol a belépőnkben
benne lesz a múzeum, egy video és a kilátóteraszok
megtekintése. Ez egy mesterséges csatorna, amely a Csendes- és
Atlanti-óceánt köti össze. Hossza 77 km. 1876-ban a
Szuezi-csatorna sikeres megépítésétől önbizalomtól ittas
franciák nemzetközi társaságot hoztak létre a csatornatervek
kidolgozására és kivitelezésére. Két évvel később meggyőzték a
kolumbiai kormányt, hogy engedélyezze a földszoros átvágását,
de a franciák nem vették figyelembe az egyiptomi sivatag és a
Panama-földhíd eltérő földrajzi viszonyait. Szuezben sivatagi
homokba kellett árkot ásni, míg Panamában a csatornát a hegyek
kőzetanyagába kellett belevésni. A tengeri csatorna
vízmélységét 9 méterben, szélességét 22 méterben határozták
meg. A csatornát a világóceán szintjéig szerették volna a
kőzetbe vágni, ehhez 120 000 000 m³ földet és kőzetanyagot
akartak megmozgatni. A munkálatok 40%-os készültségi
állapotban voltak, amikor a francia csatornatársaság csődöt
jelentett. Az eredetileg tervezett 120 millió dollár helyett a
számla már ekkor 235 millió dollárra rúgott. Ismét a franciák,
hogy jól jöjjenek ki a dologból, megalapították az Új
Panama-csatorna Társaságot és 1894-ben újraindultak a
munkálatok. Eközben az Egyesült Államok jelezte: saját
csatornát kíván építeni Nicaragua területén keresztül. A
francia csatornatársaság e hírre megrendült, hiszen az
amerikai létesítmény ellehetetlenítette volna a panamai
beruházást. A francia építőknek mindössze két választása
maradt: vagy veszni hagyják addigi munkájukat és eladják a
megkezdett beruházást, vagy pedig felépítik és befektetésük
csak nagyon hosszú idő múlva térül meg. A társaság az eladás
mellett döntött. Végül a csatorna az Egyesült Államok
felügyelete mellett 1914-re készült el és csak 1999-ben lett
újra Panama része. Becslések szerint építése során 27 500
ember vesztette életét. Az útóbbi években kiszélesítették a
Panama-csatornát és 2016. június 26-án átadták az új
zsilipcsatornát, amely az eddigieknél nagyobb hajók
áthaladását teszi lehetővé. A beruházás 5,25 milliárd dollárba
került. Miután mindent szemügyre vettünk, visszaindulunk a
szállásunkra, majd este sétára indulunk a tengerparti
sétányról az óvárosig, hogy láthassuk a hatalmas kontrasztot a
koloniális óváros és a Miami jellegű új városrész között.
Szállás Panamavárosban lesz.
|
|
3. NAP: UTAZÁS A DRAKE ÖBÖLBE
|
Reggeli géppel Panama nyugati szegletébe repülünk, hogy egy
6-7 órás buszozást megússzunk, majd átlépünk Costa Ricába,
ahol egy folyóparti kisvárosig buszozunk. Ez összesen kb. 3
óra. Innen hajókra szállunk, és mangróveerdők között jutunk ki
1 óra alatt a csendes óceáni partszakaszra, a Drake öbölbe
ahol a szállásunk is lesz a következő két éjszakára. A
hiedelem szerint Sir Francis Drake (akiről nevét is kapta a
hely) angol kalóz járt erre és több kincsét is itt rejtette
el. Az öböl egzotikusságát az adja, hogy a tömegturizmustól
teljesen elvágva, a nedves évszakban csak repülővel vagy
hajóval közelíthető meg. A száraz évszakban járható utat is
csak nemrég építették ki.
4.
NAP: DRAKE ÖBÖL, CORCOVADO NEMZETI PARK
|
Az
Osa félsziget legnagyobb látványossága a Corcovado Nemzeti
Park, mely a sziget 1/3-át foglalja el. Ez az ország
legnagyobb és legérintetlenebb parkjainak egyike, ahol
számtalan kihalás előtt áló állatfaj található meg, és
amelynek védelmére a kormáy komoly programot dolgozott ki.
Szállásunk gyakorlaitlag emellett van és innen indulunk
erdei/tengerparti sétánkra. Ha szerencsénk van önkéntesek épp
teknősöket keltetnek, így elcsípjük a vízbeocsájtásukat.
Szállás Drake öböl.
Reggeli
után elbúcsuzunk a földi paradicsomtól, visszahajózunk és egy
másikba megyünk busszal:) Quepos a Manuel Antonio Nemzeti
Parktól nem messze található város, ahol egy medencés
szállásunk lesz. Szállás Quepos.
6.
NAP: MANUEL ANTONIO NEMZETI PARK
|
Helyi
busszal vagy gyalog az 5 km-re található Manuel Antonio
Nemzeti Parkhoz megyünk. Ez az ország legkisebb (16,24 km2) de
a Poás vulkán után a leglátogatottabb Nemzeti Parkja. 108
emlős és 184 madárfajnak ad otthont. A Forbes magazine
2011-ben a világ 12 legszebb parkja közé választotta. Jó idő
esetén számtalan majmot, madarakat, kígyókat, iguánákat,
tapírt és lajhárt is láthatunk sétánk során, de még fürdeni is
lesz időnk a kellemes tengerben. Szállás Quepos.
Az
öbölböl délután visszahajózunk, majd busszal 5 óra alatt San
Joséba a fővárosba utazunk. San José trópusi övezetben
fekszik, éghajlata azonban kifejezetten kellemes, tavaszias,
amit 1170 méteres tengerszint feletti magasságának köszönhet.
A belváros nem sok látnivalót kínál (de aki szeretné lesz
lehetősége meglátogatni) a szállásunk az egyik leggazdagabb és
biztonságosabb kerületben lesz.
8. NAP: POÁS VULKÁN, LA
PAZ WATERFALL GARDEN, LA FORTUNA
|
Reggel
indulunk tovább először 1.5 óra alatt a közeli Poás vulkánt
meglátogatni, ami egy aktív vulkán, 1828 óta 40-szer tört ki.
A csúcshoz közel két vízzel telt krátert is található, de a
2018-as aktivitás miatt csak a fő kráter volt látogatható.
2022-től azonban mindkettő újra látogatható. Az északi 2 300
méter magasan fekszik, krátertava majd 1.7 km széles és
mintegy 300 méter mély. A várostól északra a
Középső-Kordillera vulkánjai, a 2704 méter magasságú Poás, a
2906 m magas Barba és a 3432 méter magasságú Irazú ma is
aktívak. Ezután továbbindulunk az Arenal vulkán lábánál
található La Fortuna (a Szerencse) városába (3 óra), de
útbaejtjük a gyönyörű La Paz Waterfall Gardent. Ez egy
opcionális belépővel látogatható gyönyörű, vízesésekkel
tűzdelt park, amely számtalan őshonos állat és növényfajt
mutat be a saját élőhelyén. Késő délután érkezünk a
szállásunkra, ami az Arenal vulkánra néz. Szállásunk La
Fortunaban lesz.
|
|
Egész
napunk szabad lesz. A szállodának medencéjében is pihenhetünk,
de akik nem pihenni szeretnének autóval 15 percre található a
70 méter magas La Fortuna vízesés, nem messze onnan pedig egy
nehéz trekking az El Chato vulkán tavához. De itt lesz
lehetőségünk egy organikus kávé és kakaófarm meglátogatására
is. Szintén 15-20 perc autó az Arenal Vulkán Nemzeti Park
hosszabb rövidebb túraútvonalakkal. Továbbá itt is üzemel
canopy pálya, felvonó és a fák lombkoronájának magasságában
futó függőhíd rendszer. A környéken számtalan az Arenal vulkán
alatti láva által melegített hőforrás van, aminek vizére
termálfürdő komplexumok épültek, közvetlenül az esőerdőben,
némelyikük igazán luxus kivitelben. Legismertebb a 25 medencés
Baldi és az 5 medecnés Tabacón. Akinek kedve van, ezeket is
kipróbálhatja. Szállásunk La Fortunaban lesz.
10. NAP: HAJÓZÁS AZ
ARENAL TAVON, MONTEVERDE, SKYTRAM, SKYTRAIN, SKYTREK
|
Reggel,
hogy az 1440 méteres tengerszint feletti magasságba épült
Monteverdébe jussunk, a legrövidebb utat választjuk. Ahelyett,
hogy betonúton körbeautóznánk a tavat és Tilaran falu felől
érkeznénk Santa Elenaba (Monteverde) lekocsikázunk a tóig, ott
hajóra szállunk, átszeljük a tavat, majd ismét kocsiba
szállunk, ami Santa Elenáig, a szállásunkig visz. Ez egy kb. 3
órás program reggel 9 és dél között. A hely hihetetlen gazdag
élővilágát (100 emlősfaj, 400 madárfaj, több ezer rovar és
2500 növényfaj, melyből 420 orchideaféle) a tenger felől, eső
és nedves felhő formájában érkező csapadék táplálja. Itt a
délutánra 2 túraopció közül választhatunk. Kirándulás a
Monteverde Esőerdőbe (Reserva Bosque Nuboso Monteverde) vagy a
Santa Elena Esőerdőbe (helyi iskola tartja karban a belépő az
ő javukra szolgál). Akiknek előző nap kimaradt a lombkorona
szinten sétálás, vagy a felvonó, egyiket itt még délután
kipróbálhatja, de mindközül a legizgalmasabb és kétségtelenül
a legélvezetesebb az adrenalint felpörgető canopy túra azaz a
hosszabb-rövidebb kötélpályákon hevederben ülve csúszás. Ennek
a Mekkája ez a hely, jó pár kisebb nagyobb cégnek van pályája
itt. A leghíresebbek több száz méter magasan siklanak a völgy
fölött és több, mint 1,5 kilóméter hosszú a leghosszabb
pályájuk. A bátrabbak kipróbálhatják a Superman pályákat is,
ahol nem ülve, hanem hason fekve "repülhetnek" végig a pályán.
Szállás Monteverde.
|
|
|
11. NAP: ÁTKELÉS
NICARAGUÁBA, OMETEPE-SZIGET
|
Egy
busz visz a határig, ahol a szükséges papírmunka elvégzése
után egy másik buszra kell átszállnunk. Itt mindenkinek
országból kilépési és országba belépési díjat kell fizetnie
(ez 2022-ben 8 + 14 USD volt) A nicaraguai oldalon San Jorge
kikötőjéig visznek minket, ahonnan egy komppal kb. 1 óra alatt
Ometepe szigetének Moyogalpa falujába érkezünk. A kikötőtől
egy taxi visz majd a szállásig (kb. 30 perc), ahonnan ezen a
napon már csak a naplemente élvezetére és egy kiadós vacsorára
lesz időnk. Szállásunk Ometepe szigetén a tóparton lesz.
12.
NAP: OMETEPE-SZIGET, ALTAGRACIA, CHARCO VERDE
|
Az
Ometepe sziget a Nicaragua tavon (másnéven Cocibolca-tó)
található és két vulkán (Maderas 1394 m és Concepcion 1610 m)
összenövéséből keletkezett. Neve nahuatl indián nyelven “két
hegy”-et jelent. Ez a világ legnagyobb tavon levő szigete, 276
négyzetkilóméteres területű, hossza 31 km, szélessége pedig 5
és 10 km között váltakozik, továbbá ez az egyetlen édesvízi
tó, amelyben cápák élnek. Az szigeten talált első
sziklarajzokat Kr. e 300-ra datálják, de egyes tudósok szerint
már Kr.e. 2000-500 tájékán is éltek itt emberek. Első
bizonyított lakói a mexikói nahua indiánok voltak. Később a
hódítók, főleg kalózok fosztogatták a szigetet. Két fő faluja
Altagracia (kb. 4080 lakos) és Moyogalpa (kb. 2900 lakos).
Egész napunk lesz a szigeten. Délelőtt Altagracia városába
visz egy busz, ahol a turistáktól távoli Nicaragua
hétköznapjait láthatjuk, valamint kolombusz előtti időkből
származó indián bazaltfaragásokat jaguár és sas maszkkal.
Akinek kedve tartja még bemehet a kis helyi múzeumba, ahol a
sziget történelméből találhatóak kerámia tárgyak és faragások.
Innen ebédelni megyünk a két sziget összenövéséből keletkezett
vékony földnyelvre, ahol az étterem teraszáról a hatalmas tó
inkább egy tengerre hasonlít. Visszaértve a szállásra kis
pihenő után a Charco Verde laguna meglátogatására indulunk,
ami egy kis lepkefarmmal és teknősteleppel kezdődik, majd a
laguna körüli séta során vizimadarakkal és majmokkal
találkozhatunk, és megtudhatjuk az itt élt mágus, Chico Largo
legendáját. Erre a napra akik nem akarnak velünk tartani
betehető a keményeknek az aktív Concepcion vulkán megmászása,
ami 7-10 órát igényel, de a tetejéről 360 fokos panoráma
nyílik a Csendes és az Atlanti óceán felé is, vagy a Maderas
vulkán megmászása ami kb. 8 órát igényel (4,5 km egy
irányban), sáros sziklás úton. Mindkettőre kizárólag tapasztalt helyi vezetővel
lehet elindulni. Ezen vulkán tetején egy csendes
krátertó található, melyben fürdeni is lehet. Este szállásunk
ismét Ometepen lesz.
|
|
Taxival
a kikötőbe indulnk ahonnan visszahajózunk a szárazföldre. Itt
egy kis busz vár és az 1524-ben alapíttott Granada koloniális
városába visz. A város a Nicaragua-tó partjára épült (amely
tavon az Ometepe sziget is van), ez a világ 20. legnagyobb
tava a város pedig 110 ezer lakosával Nicaragua negyedik
legnépesebb városa. Történelmileg sok a hasolóság közte és a
guatemalai Antigua Guatemala között. A város viharos története
alatt sok kalóz fosztogatta, a szomszédos Leonnal pedig komoly
harcok folytak Nicaragua fővárosi címének megszerzéséért
(amely végül Managua lett). Főbb látnivalóit egy laza sétával
be tudjuk járni, 6 nagyobb templom, a tó, és az 1748-ban épült
La Polvora erőd. Szállás Granadában.
14.
NAP: MASAYA VULKÁN, KÉZMŰVES PIAC, HAZAUTAZÁS
|
Busz
jön értünk és kirándulásra visz a fővárostól 20 kilóméterre
található Masaya vulkánhoz. Ez a világ azon kevés vulkánja
közé tartozik, amelynek egészen a kráteréig autóút vezet.
Legutóbbi kisebb kitörése 2003-ban volt, de nagyon aktív, a
lávát mi is láthatjuk kráterében. Következő állomásunk Masaya
város hatalmas kézműves piaca lesz. Ez az utolsó napunk
Nicaraguában és egyben a túra utolsó napja is. Itt minden jót
be tudunk vásárolni, és nem hagyhatjuk ki a világ egyik
legjobb rumjaként ismert Flor de Caña helyi itókát sem.
Transzfer a repülőtérre és hazautazás. *amennyiben a repülőtök
korán indul ez a program az előző napba is belefér.