Érkezés Panamavárosba valamelyik nemzetközi légitársasággal. Akik a Guna Yala
előprogramot választották ezen a napon érkeznek vissza Panamavárosba. A várost 1519. augusztus 15-én alapította Pedro Arias de Ávila.
A város a Peruba (-ból) irányuló kereskedelem egy tranzitállomása lett. 1671-ben Henry Morgan 1400 emberrel megtámadta és kifosztotta a várost,
mely ezután egy tűzvészben teljesen elpusztult. A várost 1673-ban építették újjá az eredeti várostól 5 mérföldre délnyugatra.
A 19. század közepén vasutat építettek Panamában, mely fellendítette a gazdaságot.
A második világháború idején az amerikai hadsereg korlátozásokat vezetett be a Csatorna-övezetben, ami összetűzéseket eredményezett a
helyi lakosok és az amerikaiak között. 1989-ben a város az Egyesült Államok által Panama ellen indított hadművelet központja volt. Szállás Panamaváros.
2. NAP: ÓVÁROS, TENGERPART, PANAMA CSATORNA |
Reggel
busszal a Panama csatornához indulunk, ahol a belépőnkben benne lesz a múzeum, egy video és a kilátóteraszok megtekintése. Ez egy mesterséges csatorna, amely a Csendes- és Atlanti-óceánt köti össze.
Hossza 77 km. 1876-ban a Szuezi-csatorna sikeres megépítésétől önbizalomtól ittas franciák nemzetközi társaságot hoztak létre a csatornatervek kidolgozására és
kivitelezésére. Két évvel később meggyőzték a kolumbiai kormányt, hogy engedélyezze a földszoros átvágását, de a franciák nem vették figyelembe az egyiptomi sivatag és a Panama-földhíd eltérő földrajzi viszonyait.
Szuezben sivatagi homokba kellett árkot ásni, míg Panamában a csatornát a hegyek kőzetanyagába kellett belevésni. A tengeri csatorna vízmélységét 9 méterben, szélességét 22 méterben határozták meg.
A csatornát a világóceán szintjéig szerették volna a kőzetbe vágni, ehhez 120 000 000 m³ földet és kőzetanyagot akartak megmozgatni. A munkálatok 40%-os készültségi állapotban voltak, amikor a francia csatornatársaság csődöt jelentett.
Az eredetileg tervezett 120 millió dollár helyett a számla már ekkor 235 millió dollárra rúgott. Ismét a franciák, hogy jól jöjjenek ki a dologból, megalapították az Új Panama-csatorna Társaságot és 1894-ben újraindultak a munkálatok.
Eközben az Egyesült Államok jelezte: saját csatornát kíván építeni Nicaragua területén keresztül. A francia csatornatársaság e hírre megrendült, hiszen az amerikai létesítmény ellehetetlenítette volna a panamai beruházást.
A francia építőknek mindössze két választása maradt: vagy veszni hagyják addigi munkájukat és eladják a megkezdett beruházást, vagy pedig felépítik és befektetésük csak nagyon hosszú idő múlva térül meg. A társaság az eladás mellett döntött.
Végül a csatorna az Egyesült Államok felügyelete mellett 1914-re készült el és csak 1999-ben lett újra Panama része. Becslések szerint építése során 27 500 ember vesztette életét. Az útóbbi években kiszélesítették a Panama-csatornát és 2016. június 26-án átadták az új zsilipcsatornát,
amely az eddigieknél nagyobb hajók áthaladását teszi lehetővé. A beruházás 5,25 milliárd dollárba került. Miután mindent szemügyre vettünk, visszaindulunk a szállásunkra, majd este sétára indulunk a tengerparti sétányról az óvárosig,
hogy láthassuk a hatalmas kontrasztot a koloniális óváros és a Miami jellegű új városrész között. Szállás Panamavárosban lesz.
 |
 |
3. NAP: UTAZÁS A DRAKE ÖBÖLBE |
Reggeli géppel Panama nyugati szegletébe repülünk, hogy egy 6-7 órás buszozást megússzunk, majd átlépünk Costa Ricába, ahol egy folyóparti kisvárosig buszozunk.
Ez összesen kb. 3 óra. Innen hajókra szállunk, és mangróveerdők között jutunk ki 45 perc alatt a csendes óceáni partszakaszra, a
Drake öbölbe ahol a szállásunk is lesz a következő két éjszakára.
A hiedelem szerint Sir Francis Drake (akiről nevét is kapta a hely) angol kalóz járt erre és több kincsét is itt rejtette el. Az öböl egzotikusságát az adja,
hogy a tömegturizmustól teljesen elvágva, a nedves évszakban csak repülővel vagy hajóval közelíthető meg. A száraz évszakban járható utat is csak nemrég építették ki.
4. NAP: DRAKE ÖBÖL, CORCOVADO NEMZETI PARK |
Az Osa félsziget legnagyobb látványossága a Corcovado Nemzeti Park, mely a sziget 1/3-át foglalja el. Ez az ország legnagyobb és legérintetlenebb parkjainak egyike, ahol számtalan kihalás előtt áló állatfaj található meg,
és amelynek védelmére a kormáy komoly programot dolgozott ki. Szállásunk ezen a
védett területen van és innen indulunk erdei/tengerparti sétánkra. Ha
szerencsénk van a közeli önkéntesek épp teknősöket keltetnek, így elcsípjük a
novemberi vízbeocsájtásukat. Szállás Drake öböl.
Reggeli után elbúcsuzunk a földi paradicsomtól, visszahajózunk és egy másikba megyünk busszal:)
Quepos a Manuel Antonio Nemzeti Parktól nem messze található város, ahol egy medencés szállásunk lesz. Szállás Quepos.
6. NAP: MANUEL ANTONIO NEMZETI PARK |
Helyi busszal vagy gyalog az 5 km-re található Manuel Antonio Nemzeti Parkhoz megyünk.
Ez az ország legkisebb (16,24 km2) de a Poás vulkán után a leglátogatottabb Nemzeti Parkja. 108 emlős és 184 madárfajnak ad otthont.
A Forbes magazine 2011-ben a világ 12 legszebb parkja közé választotta. Jó idő esetén számtalan majmot, madarakat, kígyókat, iguánákat, tapírt és lajhárt is láthatunk sétánk során, de még fürdeni is lesz időnk a kellemes tengerben. Szállás Quepos.
Az öbölböl délután visszahajózunk, majd busszal 5 óra alatt San Joséba a fővárosba utazunk. San José trópusi övezetben fekszik, éghajlata azonban kifejezetten kellemes,
tavaszias, amit 1170 méteres tengerszint feletti magasságának köszönhet. Az érdektelen belvárostól távolabb kellemes környezetben fogunk megszállni.
8. NAP:
POÁS VULKÁN, LA PAZ WATERFALL GARDEN, LA FORTUNA |
Reggel indulunk tovább először 1.5 óra alatt a közeli Poás vulkánt meglátogatni, ami egy aktív vulkán,
1828 óta 40-szer tört ki. A csúcshoz közel két vízzel telt krátert is
található, de a 2018-as aktivitás miatt csak a fő kráter
volt látogatható. Az északi 2 300 méter magasan fekszik,
krátertava majd 1.7 km széles és mintegy 300 méter mély. A
várostól északra a Középső-Kordillera vulkánjai, a 2704
méter magasságú Poás, a 2906 m magas Barba és a 3432 méter
magasságú Irazú ma is aktívak. Ezután továbbindulunk az
Arenal vulkán lábánál található La Fortuna (a Szerencse)
városába (3 óra), de útbaejtjük a gyönyörű La Paz Waterfall
Gardent. Ez egy opcionális belépővel látogatható gyönyörű,
vízesésekkel tűzdelt park, amely számtalan őshonos állat és
növényfajt mutat be a saját élőhelyén. Késő délután érkezünk
a szállásunkra, ami az Arenal vulkánra néz. Szállásunk La Fortunaban lesz.
 |
 |
Egész napunk szabad lesz. A szállodának több kisebb medencéje is van, van köztük termálvizes is.
Akik nem pihenni szeretnének autóval 15 percre található a 70 méter magas La Fortuna vízeséshez vezető ösvény, nem messze onnan a nehéz trekking az El Chato vulkán
tavához. Másik irányban 15 perc autó az Arenal Vulkán Nemzeti Park hosszabb rövidebb túraútvonalakkal. Továbbá itt is üzemel canopy pálya, felvonó és a fák
lombkoronájának magasságában futó függőhíd rendszer. A környéken számtalan az Arenal vulkán alatti láva által melegített hőforrás van, aminek vizére termálfürdő
komplexumok épültek, közvetlenül az esőerdőben, némelyikük igazán luxus kivitelben. Legismertebb a 25 medencés Baldi és az 5 medecnés Tabacón. Akinek kedve van,
ezeket is kipróbálhatja. Szállásunk La Fortunaban lesz.
10. NAP: HAJÓZÁS AZ ARENAL TAVON, MONTEVERDE, SKYTRAM, SKYTRAIN, SKYTREK |
Reggel, hogy az 1440 méteres tengerszint feletti magasságba
épült Monteverdébe jussunk, a legrövidebb utat választjuk. Ahelyett, hogy betonúton körbeautóznánk a tavat és Tilaran
falu felől érkeznénk Santa Elenaba (Monteverde) lekocsikázunk a tóig, ott hajóra szállunk, átszeljük a
tavat, majd ismét kocsiba szállunk, ami Santa Elenáig, a szállásunkig visz. Ez egy kb. 3 órás program reggel 9 és dél
között. A hely hihetetlen gazdag élővilágát (100 emlősfaj, 400 madárfaj, több ezer rovar és 2500 növényfaj, melyből 420 orchideaféle)
a tenger felől, eső és nedves felhő formájában érkező csapadék táplálja. Itt a délutánra 2 túraopció közül
választhatunk. Kirándulás a Monteverde Esőerdőbe (Reserva Bosque Nuboso Monteverde) vagy a Santa Elena
Esőerdőbe (helyi iskola tartja karban a belépő az ő javukra szolgál). Akiknek előző nap kimaradt a lombkorona szinten sétálás,
vagy a felvonó, egyiket itt még délután kipróbálhatja, de mindközül a legizgalmasabb kétségtelenül a legélvezetesebb
az adrenalint felpörgető canopy túra azaz a hosszabb rövidebb kötélpályákon
hevederben ülve csúszás. Ennek a
Mekkája ez a hely jó pár kisebb nagyobb cégnek van pályája itt. A leghíresebbek több száz méter magasan siklanak a völgy
fölött és közel 2 kilóméter hosszú a leghosszabb pályájuk. A bátrabbak kipróbálhatják a Superman pályákat is, ahol
nem ülve, hanem hason fekve "repülhetnek" végig a pályán. Szállás Monteverde.
 |
 |
 |
11. NAP: ÁTKELÉS NICARAGUÁBA, OMETEPE-SZIGET |
Egy busz visz a határig, ahol a szükséges papírmunka elvégzése után egy másik buszra kell átszállnunk.
A nicaraguai oldalon San Jorge kikötőjéig visznek minket, ahonnan egy komppal kb. 1 óra alatt Ometepe szigetének Moyogalpa falujába érkezünk.
A kikötőtől egy taxi visz majd a szállásig (kb. 30 perc), ahonnan ezen a napon már csak a naplemente élvezetére és egy kiadós vacsorára lesz időnk.
Szállásunk Ometepe szigetén a tóparton lesz.
12. NAP: OMETEPE-SZIGET,
ALTAGRACIA, CHARCO VERDE |
Az Ometepe sziget a Nicaragua tavon (másnéven Cocibolca-tó) található és két vulkán (Maderas 1394 m és Concepcion 1610 m) összenövéséből keletkezett.
Neve nahuatl indián nyelven “két hegy”-et jelent. Ez a világ legnagyobb tavon levő szigete, 276 négyzetkilóméteres területű, hossza 31 km, szélessége pedig 5 és 10 km között váltakozik, továbbá ez az egyetlen édesvízi tó,
amelyben cápák élnek. Az szigeten talált első sziklarajzokat Kr. e 300-ra datálják, de egyes tudósok szerint már Kr.e. 2000-500 tájékán is éltek itt emberek. Első bizonyított lakói a mexikói nahua indiánok voltak.
Később a hódítók, főleg kalózok fosztogatták a szigetet. Két fő faluja Altagracia (kb. 4080 lakos) és Moyogalpa (kb. 2900 lakos). Egész napunk lesz a szigeten. Délelőtt Altagracia városába visz egy busz,
ahol a turistáktól távoli Nicaragua hétköznapjait láthatjuk, valamint kolombusz előtti időkből származó indián bazaltfaragásokat jaguár és sas maszkkal. Akinek kedve tartja még bemehet a kis helyi múzeumba,
ahol a sziget történelméből találhatóak kerámia tárgyak és faragások. Innen ebédelni megyünk a két sziget összenövéséből keletkezett vékony földnyelvre, ahol az étterem teraszáról
a hatalmas tó inkább egy tengerre hasonlít. Visszaértve a szállásra kis pihenő után a Charco Verde laguna meglátogatására indulunk, ami egy kis lepkefarmmal és teknősteleppel kezdődik,
majd a laguna körüli séta során vizimadarakkal és majmokkal találkozhatunk, és megtudhatjuk az itt élt mágus, Chico Largo legendáját.
Erre a napra akik nem akarnak velünk tartani betehető a keményeknek az aktív Concepcion vulkán megmászása, ami 7-10 órát igényel, de a tetejéről 360 fokos panoráma nyílik a
Csendes és az Atlanti óceán felé is, vagy a Maderas vulkán megmászása ami kb. 8 órát igényel (4,5 km egy irányban), sáros sziklás úton.
Ezen vulkán tetején egy csendes krátertó található, melyben fürdeni is lehet. Este szállásunk ismét Ometepen lesz.
 |
 |
Taxival a kikötőbe indulnk ahonnan visszahajózunk a szárazföldre. Itt egy kis busz vár és
az 1524-ben alapíttott Granada koloniális városába visz. A
város a Nicaragua-tó partjára épült (amely tavon az Ometepe
sziget is van), ez a világ 20. legnagyobb tava. 110 ezer lakosával Nicaragua negyedik legnépesebb városa. Történelmileg sok a hasolóság közte és a guatemalai Antigua
Guatemala között.
A város viharos története alatt sok kalóz fosztogatta, a szomszédos Leonnal pedig komoly harcok folytak Nicaragua fővárosi címének megszerzéséért (amely végül Managua lett).
Főbb látnivalóit
egy laza sétával bejárjuk, ami a 6 nagyobb templom, a tó, és az 1748-ban épült La Polvora erőd. Szállás Granadában.
14. NAP: MASAYA VULKÁN,
KÉZMŰVES PIAC, HAZAUTAZÁS |
Busz jön értünk és kirándulásra visz a fővárostól 20 kilóméterre található Masaya vulkánhoz.
Ez a világ azon kevés vulkánja közé tartozik, amelynek egészen a kráteréig autóút vezet. Legutóbbi kisebb kitörése 2003-ban volt,
de nagyon aktív, a lávát mi is láthatjuk kráterében. Következő állomásunk Masaya város hatalmas kézműves piaca lesz. Ez az utolsó napunk Nicaraguában és egyben a túra utolsó napja is.
Itt minden jót be tudunk vásárolni, és nem hagyhatjuk ki a világ egyik legjobb rumjaként ismert Flor de Caña helyi itókát sem.
Transzfer a repülőtérre és hazautazás.